Merepek


After 2 years of selfless service, a man realized that he has not been promoted, no transfer, no salary increase no commendation and that the Company is not doing any thing about it. So he decided to walk up to his HR Manager one morning and after exchanging greetings, he told his HR
Manager his observation. The boss looked at him, laughedand asked him to sit down saying;

‘My friend, you have not worked here for even one day. ‘
The man was surprised to hear this, but the manager went on to explain.

Manager:- How many days are there in a year?
Man:- 365 days and some times 366

Manager:- how many hours make up a day?
Man:- 24 hours

Manager- How long do you work in a day?
Man:- 8am to 4pm. i.e. 8 hours a day.

Manager:- So , what fraction of the day do you work in hours?
Man:- (He did some arithmetic and said 8/24 hours i.e. 1/3(one third)

Manager:- That is nice of you! What is one-third of 366 days?
Man:- 122 (1/3×366 = 122 in days)

Manager:- Do you come to work on weekends?
Man:- No sir

Manager:- How many days are there in a year that are weekends?
Man:- 52 Saturdays and 52 Sundays equals to 104 days

Manager:- Thanks for that. If you remove 104 days from 122 days, how many days do you now have?
Man:- 18 days.

Manager:- OK! I do give you 2 weeks sick leave every year.
Now remove that14 days from the 18 days left. How many days
do you have remaining?
Man:- 4 days

Manager:- Do you work on New Year day?
Man:- No sir!

Manager: – Do you come to work on Workers day?
Man:- No sir!

Manager:- So how many days are left?
Man:- 2 days sir!

Manager:- Do you come to work on the (National holiday )?
Man:- No sir!

Manager:- So how many days are left?
Man:- 1 day sir!

Manager:- Do you work on Christmas day?
Man:- No sir!

Manager:- So how many days are left?
Man:- None sir!

Manager:- So, what are you claiming?
Man:- I have understood, Sir. I did not realise that I was stealing Company money all these days.

Kendi Merepek:~ NEVER GO TO HR FOR HELP!!! HR=HIGH RISK

Kepada pengguna BEKALAN LETRIK yang dihormati sekalian..

Gangguan bekalan elaktrik telah dan sedang berlaku beberapa buah negeri. Adalah dimaklumkan bahawa gangguan ini akan mengambil tempoh selama lebih kurang seminggu Bermula pada jam 8.00pm hari ini (7-Mac-2009) sebelum ianya berakhir.

Kesulitan ini adalah disebabkan pencawang TNB yang voltannya ‘terlebih’ aktif.

PIHAK TENAGA NASIONAL BERHAD MALAYSIA INGIN MEMOHON MAAF KEPADA SEMUA PENGGUNA TERBABIT DAN BERHARAP AGAR SEMUA PENGGUNA MENGAMBIL LANGKAH SEWAJARNYA.

Berikut merupakan keadaan semasa yang sedang berlaku akibat ke”aktif”an beberapa pencawang utama.

pencawang elektrik

Kendi Merepek:~ huhuhu… kalau la betoi2 pencawang lektrik kat mesia mcm nie… naya kita :D

One day an employee sends a

letter to Her boss asking for an

increase in her salary!!!

Dear Bo$$

In thi$ life, we all need $ome thing mo$t

de$perately. I think you $hould be

under$tanding of the need$ of u$ worker$

who have given $o much $upport including

$weat and $ervice to your company.


I am $ure you will gue$$ what I mean and


re$pond $oon.


Your$ $incerely,


Marian $hih


The next day, the employee

recieved this letter of reply:


Dear Marian


I kNOw you have been working very hard.

NOwadays, NOthing much has changed. You

must have NOticed that our company is NOt

doing NOticeably well as yet.

NOw the newspaper are saying the world`s

leading ecoNOmists are NOt sure if the United

States may go into aNOther recession. After

the NOvember presidential elections things may

turn bad.

I have NOthing more to add NOw. You kNOw

what I mean.


Yours truly,


Manager

Kendi Merepek:~ $ and NO :P

Kepada semua pengunjung blog “Sebuah Kendi Yang Dilupai“, Kendi mengucapkan

Selamat Hari Raya AidilFitri

Kendi Merepek:~ Walaupun blog ini penuh ngan unsur2 “Merepek, Merabu & Meraban” sahaja, semoga anda semua tahu membezakan antara yg ilusi & fantasi dengan realiti, yang benar dengan palsu, apatah lagi unsur2 yg diragui…

Masih ku ingat kata-kata ibu
sambil memberi wang dan berpesan
Sayang, ‘Pergilah ke kedai Pak Mamat
beli sekati gula dan sekati tepung
kalau tiada pergi ke kedai Maniam
kalau tiada jua belilah di kedai Ah Chong’.

Sambil berlari girang dicelah-celah pepohon nyiur
yang melambai indah
dengan sarang-sarang tempua berhayunan
bagaikan buaian
aku membeli gula dan tepung di kedai Pak Mamat
bertahun-tahun begitu
sesekali aku kekedai Maniam dan Ah Chong.

Kata Ibu:
‘Beli dikedai Pak Mamat kita dapat berkat
Pak Mamat membayar zakat
kalau beli di kedai Maniam dan Ah Chong
siapa menanggung dosa
kalau mereka jadi kaya raya
wang tadi dibina patung-patung dewa
kita terheret percuma masuk neraka
hanya sedikit yang masuk syurga
selainnya masuk neraka
kerana subhat membina Muruga dan dewa’.

Kata Ibu:
‘Kalau mereka menjadi kaya raya
nanti mereka menjadi ceti
diberi Melayu pinjamnya wang
habis dilelongnya tanah warisan
kerana Melayu tak mampu bayar hutang’.

Kata Ibu:
‘Kalau mereka kaya raya
habis dibelinya tanah dan bendang
padi naik harga kerana Melayu hanya jadi kuli
bukan tuan
kilang buka kita punya
kedai juga bukan kita punya
tengok tu minum kopi pun kata mereka
sedap dikedai Cina’.

Kata Ibu:
‘Kalau mereka kaya raya
habis dibelinya pekan dan kampung
kita nantinya tinggal dipinggir sungai bakau
dan berumah di bukit bukau
tapi kini
sungai juga dibeli dijadikan kolam udang
bukit juga dibeli dibina kondo mewah
Melayu mahu tinggal di mana
dalam hutan belantara?’.

Kata Ibu:
‘Tanamlah kucai
kita dapat berkat
kerana makan sayur yang tidak subhat
kucai di kedai Cina disiram najis babi
kalau kita tanam kucai
kita gemukkan kucai dengan tahi kambing

Kata Ibu:
Jangan makan tokua
kalau tak tahu siapa pembuatnya
jangan makan mi kalau Ah Chai yang membuatnya
kalau makan makanan subhat
hati hilang sinarnya
kerana memakan makanan subhat
hati dipenuhi bintik bintik hitam penuh noda dan
dosa
hati akhirnya mati
kita nantinya semakin renggang dari kekasih tuhan
kita nantinya menjauhkan diri yang Maha Pencipta
dosa kita berganda-ganda
lalu tuhan turunkan bala’.

Kendi Merepek:- Pastikan semua sumber barangan & pendapatan aderlah halal. ianyer akan menjd darah daging kite nanti.

After digging to a depth of 100m last year, Russian scientists found traces of copper wiring dating back 1000 years, and came to the conclusion that their ancestors already had a telephone network one thousand years ago. So as not to be outdone, in the weeks that followed, American scientists dug 200m, and headlines in the US newspapers read: “US scientists have found traces of 2000 year old optical fibers, and have concluded that their ancestors already had advanced high tech digital telephone 1000 years earlier than the Russians.”

One week later, a Malaysian scientist En Mat Boot, reported the following: After digging as deep as 500m, Malaysian scientists have found absolutely nothing. They have concluded that 5000 years ago, their ancestors were already using wireless mobile phones.”

Kendi Merepek:~ MEleysia BolIah!!!!!

It is the final round of the Miss Universe Pageant and the 3 finalists, Miss USA, Miss Malaysia and Miss Singapore are being asked 3 simple questions:

MC: The first question is name me an electrical appliance starting with “L”
Miss USA : Lamp
Miss Singapore : Light bulb
Miss Malaysia : LADIO
Judge: No, no, Radio does not start with the letter “L”

MC: I am going to give you 3 more chances; Now, name me an animal starting
with the letter “L”
Miss USA : Lion
Miss Singapore : Leopard
Miss Malaysia : LABBIT
Judge: No, no, no!

MC: Your next chance. The name of a famous car that starts with “L”
Miss USA: Lexus
Miss Singapore : Lamborghini
Miss Malaysia : Lolls-Loyce
Judge: Oh my God!

MC: I am going to give you one last chance! Name me a fruit starting
with the letter “L”
Miss USA : Lemon
Miss Singapore : Lychee
Miss Malaysia , with full of confidence, smiles and says: LIEWLIAN!!

This is not the end of the story, the Judge consulted the
board of judges to determine if Miss Malaysia should really be disqualified ; and they decided that since Miss Malaysia was having so many problems with the letter “L”, they decided to give her another chance.

Judge: OK, the final question is : Name me a human anatomy starting
with the letter “L”
Miss USA : Lung (applause)
Miss Singapore : Liver (even more applause)


Miss Malaysia : LAN C*AU

The Judges fainted..!!!

Pasti dah ramai yg mendengar khas yg di buat utk CT & DK. Ini ader variasi lagu yg terbaru. Selamat berhibur…
AIYA! CIK SITI

Datuk K

Aiya Cik Siti perempuan banyak muda
Ana banyak susah sebab sudah tua
Wang dan ringgit ana dah tak heran
Nanti kawin naik kuda tutup semua jalan

Siti

Marilah Datuk oi mari sayang
Ikutlah ana Datuk jangan bimbang
Mata tak nampak Siti tunjukkan jalan
Kaki melangkah oi perlahanlahan

Datuk K

Atuk tak nak bimbang Atuk tak nak takut
Tapi ana jalan banyak sangkutsangkut
Misai hitam lagi banyak gelap
Macam orang Habsyi negeri Arab

Siti

Oh Datuk sayang oi jangan susah
Habis kawin wang mas Siti upah
Marilah jalan Datuk cepatlah cepat

Awas Tuk longkang oi kaki melompat
Datuk jaga depan ada wartawan

Siti & Datuk K

Mana
Lompat
Haiyaa
Lompat
Haiyaa
Lompat Atuk lompat

Haiyaaaaaa

Gadis Melayu

Siapa bilang lelaki duda tak menawan
Tak menarik hati, tiada memikat
Kalaulah memang tak mungkin siti tertarik
Kalaulah sungguh tak mungkin siti kan jatuh
Aduhai lebat betul misainya
Serta manis senyumnya
Hitam pekat misainya
Siti suka si dia
Di antara lakilaki seluruh malaysia
Tiada yang sehalus mulus
oh sekacak dia
Di antara lakilaki seluruh malaysia
Tiada yang sehalus mulus
oh sekacak dia
Budi bahasanya, pandangan matanya
Sentuhan khalid mohd jiwa membuat siti terlena

21 Ogos

Tanggal dua puluh satu
Bulan lapan dua ribu enam
Berkuda! Di kota!
Nak dara dan duda
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal dua puluh satu
Bulan lapan dua ribu enam
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan Khalid Md Jiwa

Mari kita seluruh warga negara
Ramairamai menyambut hari berkuda
Berkuda!
Dua satu bulan lapan dua ribu enam
Siaran langsung oleh TV3

Mari kita sama2 mengenali serta mengetahui sifat no. bertuah anda. Semuanyer adalah hanya utk suka2 sahaja. Jgn pi percaya 100% dah la yer…. Aperpong Kendi x akan bertanggungjawab atas ter”kepercaya”an anda bila membacanyer…

Kalau anda dilahirkan pada 1Hb, 10Hb, 19Hb, 28Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.1

Kalau anda dilahirkan pada 2Hb, 11Hb, 20Hb, 29Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.2

Kalau anda dilahirkan pada 3Hb, 12Hb, 21Hb, 30Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.3

Kalau anda dilahirkan pada 4Hb, 13Hb, 22Hb, 31Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.4

Kalau anda dilahirkan pada 5Hb, 14Hb, 23Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.5

Kalau anda dilahirkan pada 6Hb, 15Hb, 24Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.6

Kalau anda dilahirkan pada 7Hb, 16Hb, 25Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.7

Kalau anda dilahirkan pada 8Hb, 17Hb, 26Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.8

Kalau anda dilahirkan pada 9Hb, 18Hb, 27Hb dalam mana-mana bulan, anda adalah no.9

no.1
—-
Anda sangat cerdik, jujur, lucu, degil, rajin, terus-terang, cemburu dalam asas pertandingan, baik hati, peramah dan autoriti. Anda ingin mendahului dalam apa jua keadaan. Anda seorang yang berdikari, berkeyakinan dan tidak pernah berada di bawah pimpinan orang lain. Anda akan bercinta dalam usia yang muda tapi akan berkahwin pada usia yang matang. Anda tidak suka akan orang yang bertentangan pendapat dengan anda. Malah anda juga menyimpan dendam dengan orang yang bersalah dengan anda. Anda seorang yang kuat belanja. Pada masa hadapan anda adalah professional dalam kerjaya yang anda ceburi. Namun terdapat juga orang yang kecil hati dengan pencapaian anda. Anda mempunyai keluarga yang bahagia.

no.2
—-
Tak kira apa pun, anda akan disukai oleh semua orang kerana anda berperanankan Bulan dan semua orang suka akan bulan. Em…bagus! Anda suka bermimpi siang. Anda kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri. Jadi and perlu membuat perubahan ke atas hidup anda. Anda adalah seorang yang sukar diramal kerana anda membuat perubahan berdasarkan masa dan keadaan. Anda juga seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi and mempunyai bakat dalam muzikal, seni dan komunikasi lisan. Sikap anda seperti bulan yang datang keredupan dan pudar jadi semua orang boleh mengetahui perubahan anda. Anda boleh menjadi Mahatma Gandhi yang kedua kerana cinta akan keamanan. Anda juga seorang yang bertanggungjawab dalam keluarga.

no.3
—-
Anda adalah seorang yang berhati keras, pentingkan diri sendiri, kuat agama dan suka untuk mempertingkatkan kehidupan sendiri. Anda mempunyai masalah keluarga dan anda dapat mengharungi dengan kesabaran anda. Anda sangat pandai bercakap, wajah
yang cantik, jadi ke mana saja anda pergi anda akan dapat apa yang anda inginkan. Daripada hari lahir anda, anda perlu berkerja keras untuk berjaya. Anda juga seorang yang menghormati orang yang lebih tua daripada anda. Bukannya senang nak menjalinkan hubungan sama ada percintaan, kekeluargaan atau persahabatan. Sekiranya anda suka akan sikap seseorang itu, maka hubungan itu akan berpanjangan. Anda suka akan kebebasan, pencipta di mana ada anda akan membawa harapan, kegembiraan dan keceriaan ke dunia ini.

no.4
—-
Anda adalah seorang yang amat degil dan rajin. Mungkin anda akan menjauhkan orang lain daripada anda kerana kata-kata anda. Anda seorang yang bertimbang rasa akan masalah orang lain. Anda berbakat dalam penyelidikan dan seni. Anda akan membantu ahli keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah tanpa berfikir panjang. Anda kena berhati-hati dengan orang sekeliling anda kerana mereka mungkin akan mempergunakan anda. Kawan-kawan anda akan menghabiskan masa dan wang ringgit anda dan selepas itu menjauhi daripada anda apabila anda dah tak ada nilai buat mereka lagi. Walau bagaimanapun anda tetap seorang yang sabar dan tegas.

no.5
—-
Anda sangat popular dalam komuniti. Anda boleh menyelesaikan sesuatu perkara hanya secara lisan. Anda mempunyai akal fikiran dalam menjalani perniagaan. Namun anda terlalu terburu-buru. Anda adalah seorang yang humor di kalangan kawan-kawan dan ahli keluarga. Kawan-kawan dan ahli keluarga anda juga akan minta bantuan anda apabila mereka memerlukan bantuan. Anda bukan seorang yang setia dalam hubungan percintaan. Anda suka perubahan dan kebebasan. Anda mempunyai ciri-ciri seorang
pengembara dan ahli silap mata. Anda mempelajari hidup melalui pengalaman.

no.6
—-
Anda dilahirkan untuk menikmati hidup ini. Anda tidak pedulikan apa-apa perkara dan hanya ingin berseronok dalam hidup anda saja. Anda sangat pandai dalam pelajaran dan pengurusan perniagaan. Anda seorang genius, baik hati (tapi hanya orang yang beranggapan anda orang baik), mempunyai paras rupa yang cantik atau kacak. Semua benda yang baik akan datang pada anda. Anda mengambil berat ke atas ahli keluarga dan kawan-kawan anda. Pada pandangan mereka, anda adalah seorang yang murah hati,
peramah, adil saksama dan mempunyai penilaian yang tajam.

no.7
—-
Anda mempunyai daya tarikan kepada sesiapa saja. Anda adalah seorang yang realistik, yakin, gembira dan merupakan seorang yang genius dalam bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian. Anda mempunyai masalah sikap iaitu panas baran. Namun demikian, anda banyak melakukan pengorbanan untuk keluarga. Anda meletakkan keluarga di tempat yang amat tinggi sekali sehingga kadang-kadang mengabaikan kebahagian diri sendiri. Anda telah dilahirkan untuk memberi sumbangan kepada dunia ini. Jadi anda seorang yang bagus dan seorang yang amat gembira.

no.8
—-
Anda mempunyai personaliti yang sangat kuat jadi tak ada orang yang memahami anda. Anda juga mengalami pelbagai dugaan dalam hidup. Semua masalah ini telah menjadikan anda lebih kuat dan tabah. Anda memperjuangkan keadilan. Kebanyakan masa anda telah dihabiskan bersama-sama dengan kawan-kawan. Anda seorang yang disiplin dalam hidup, tidak putus asa dan berani. Faktor-faktor ini telah membawa anda ke puncak kejayaan. Anda juga adalah seorang ahli pasukan, keluarga dan pejuang yang sangat bagus.

no.9
—-
Anda adalah seorang yang sangat tabah dari segi fizikal dan juga mental. Anda mempunyai penilaian yang sangat tajam. Anda juga adalah seorang yang sangat dihormati dalam komuniti. Anda adalah orang yang boleh menerima cabaran dan berjaya dalam apa jua yang anda buat. Pada usia yang muda anda selalu bertentangan dengan ibu bapa anda. Tapi apabila usia anda telah semakin meningkat anda adalah seorang anak yang taat dan hormati mereka. Anda sesuai menceburi bigan kejuruteraan atau perbankan kerana orang lain percaya dan yakin akan anda. Anda merupakan model teladan kepada orang lain.

Kendi Merepek:- Ah!!! Macam x sama jer aper yg ader nie… Aarrqqqhhkk PUITH!.

Berhati-hatilah dengan penggunaan handphone secara berlebihan ataupun terlalu kerap. Ini adalah  kerana radiasi yang dihasilkan daripada penggunaan handphone boleh menyebabkan kulit menjadi gatal.

Kendi  Merepek:- Alamak, mn Kendi nak letek henpon nanti utk menggelakkan penyakit radasi kulit nieee….

Laman Berikutnya »

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.